Znáš přísloví TĚŽKO NA CVIČIŠTI, LEHKO NA BOJIŠTI? Tak přesně o tom WARM UP je. 

Nevidíš souvislost? Představ si svůj warm up jako cvičiště a následující workout/ výkon jako bojiště, už ti svítá? Jak chceš totiž předvést dobrý výkon, když se totálně vykašleš na přípravu? 

Warm-up je přípravná fáze před hlavní částí tréninku, nebo před samotným závodem. Je to fáze, která tě má připravit, jak po fyzické, tak po mentální stránce. Tělo totiž nemá schopnost během několika okamžiků jít z 0 na 100. Nebo teda má, ale riskuješ tím zranění a špatný výkon. 

Teď si to trochu rozebereme 

Z FYZICKÉHO hlediska má WARM UP ZA CÍL: 

  • ZVÝŠENÍ TEPOVÉ FREKVENCE
  • ZVÝŠENÝ DECHOVÉ FREKVENCE 
  • ZVÝŠENÍ TĚLESNÉ TEPLOTY -> SNÍŽENÍ RIZIKA ZRANĚNÍ, protože máš prostě svaly a šlachy z fyziologického hlediska připravené na výkon a nepřetrhnou se 
  • ZAPOJENÍ CELÉHO TĚLA -> LEPŠÍ KOORDINAČNÍ + KLOUBNÍ PŘIPRAVENOST 

Z MENTÁLNÍHO hlediska má warm-up ZA CÍL:

  • První impulz, který dá signál do mozku: “AHA, ONO SE NĚCO DĚJE” 
  • Mysl se plně začne soustředit na VÝKON -> vstupuješ do tzv. BEAST MODU
  • PŘEKONÁNÍ PRVNÍ “KRIZE” – čím více se během něj zadýcháš a dostaneš se mimo komfortní zónu, tím lépe se vyrovnáš s krizí během workoutu, nebo závodu. 
  • Během warm-upu ti dá tělo i mysl OKAMŽITĚ ZPĚTNOU VAZBU vazbu jak na tom momentálně jsi a podle toho by ses měl zachovat během závodu, nebo tréninku.

Pár doplňujících informací:

Warm up by měl trvat okolo 15 minut. Máme několik možností, jak se zahřát. Od nejrůznějších aktivací jednotlivých svalů přes mobilizaci kloubů až po aerobní/anaerobní zátěž v podobě běhu a angličáků. Já osobně preferuji kombinaci všeho, aby tělo bylo opravdu připravené na výkon a předešlo se všem možným rizikům zranění. 

Přestože warm up je opravdu důležitou součástí tréninku, mnozí sportovci a trenéři ho stále podceňují a často – nejspíš z nedostatku času – warm-up vynechávají. Proto doufáme, že jsme tě přesvědčili o přesném opaku! 

PS: Pokud je ti něco nejasné, nebo bys chtěl něco doplnit, neváhej nám napsat, anebo za náma rovnou doraž cvičit do PFka! 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *